Celem nadrzędnym pracowni wikliniarskiej jest prowadzenie terapii społecznej i zawodowej uczestników placówki, rozwijanie ekspresji, usprawnianie manualne, ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, spostrzegawczości, koncentracji uwagi. Umożliwienie nabycia i podtrzymania osiągniętych wcześniej umiejętności i sprawności z zakresu samoobsługi, czynności życia codziennego oraz czynności związanych z aktywnością zawodową i społeczną.
W ramach pracowni uczestnicy doskonalą umiejętność wyplatania koszy i innych elementów z wikliny, poznają podstawowe sploty stosowane w wikliniarstwie, uczą się wyplatania denek oraz wyplatania prostych wyrobów wikliniarskich. Szczególny nacisk kładziony jest na wdrażanie do samodzielnej i bezpiecznej pracy, wzrost odpowiedzialności za siebie i innych, estetykę wykonywanych wytworów, dokładność, staranność. Praca z uczestnikami przebiega w oparciu o założenia Indywidualnego Programu Rehabilitacji, który zawiera cele, metody i planowane efekty terapii.
Zadania realizowane w ramach w pracowni:
- Rozwijanie samodzielności, zaradności w sytuacjach życia codziennego.
- Doskonalenie sprawności psychofizycznej uczestnika.
- Rozwijanie sprawności manualnej.
- Usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchową.
- Niwelowanie zaburzeń w procesie poznawczo-emocjonalnym.
- Wdrażanie do rzetelności i dokładności w procesach twórczych.
- Rozwijanie umiejętności otwierania się na potrzeby innych ludzi: przestrzegania wartości, stosowanie norm i zasad dobrego zachowania, wdrażanie do koleżeńskich kontaktów w grupie.
- Kształtowanie postawy tolerancji i akceptacji.
- Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej.
- Ćwiczenie pamięci mechanicznej i logicznej, krótko- i długotrwałej.
- Wydłużanie czasu koncentracji uwagi.
- Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień, rozszerzanie wiedzy artystycznej poprzez:
- przygotowanie materiałów do terapii (sortowanie, moczenie wikliny).
- wdrażanie nowych technik wyplotu,
- poznanie narzędzi umożliwiających i ułatwiających pracę,
- wyplatania, malowania i lakierowania koszy,
Kształtowanie umiejętności ze wszystkich sfer życia, potrzebnych do samodzielnego funkcjonowania odbywają się poprzez treningi:
- Rozwiązywania problemów w sytuacjach trudnych.
- Podstawowych umiejętności prowadzenia rozmowy.
- Trening ekonomiczny: gospodarowanie drobnymi kwotami, planowanie wydatków, orientacja w cenach, znajomość nominałów.
- W zakresie dbania o wygląd zewnętrzny i higienę osobistą.
- W zakresie kształtowania prawidłowych umiejętności i zachowań społecznych,
- W przygotowaniu do podjęcia pracy.
- Prawidłowej obsługi komputera - przepisywanie pism, korzystanie z Internetu (wyszukiwarek internetowych, portali społecznościowych, oraz gier dydaktycznych).
Założenia uwzględniają:
- Indywidualne podejście w doborze metod terapeutycznych w odniesieniu do osób o różnych stopniach niepełnosprawności.
- Wielokierunkową edukację dostosowaną do potrzeb i możliwości uczestnika.
- Różnorodność form pracy.