Celem nadrzędnym pracowni Eko - art jest prowadzenie terapii społecznej i zawodowej uczestników placówki przede wszystkim rozwijając ich samodzielność i zaradność w życiu codziennym. Ważnym elementem zajęć w pracowni jest kształtowanie proekologicznych postaw w codziennej aktywności warsztatowej oraz pozawarsztatowej (środowisko rodzinne), rozbudzanie ekologicznych zainteresowań i pogłębianie rozumienia relacji człowieka z przyrodą. W ramach pracowni uczestnicy dbają o teren wokół warsztatu oraz propagują w placówce proekologiczne gospodarowanie odpadami (segregowanie, recykling, uprecykling, utylizacja). Wiele uwagi poświęcone jest na kształtowanie umiejętności dbania o własne bezpieczeństwo, przestrzeganie zasad BHP oraz dbanie o porządek zarówno na swoim stanowisku pracy jak i w całej pracowni. Praca z uczestnikami przebiega w oparciu o założenia Indywidualnego Programu Rehabilitacji, który zawiera cele, metody i planowane efekty terapii.
Zadania realizowane w ramach w pracowni:
- Pogłębianie wiedzy na temat świata roślin i zwierząt oraz problemu ochrony przyrody przed dewastacją.
- Uwrażliwianie na dostrzeganie zmian zachodzących w środowisku, propagowanie i podejmowanie działań na rzecz poprawy stanu środowiska, zachęcanie innych do współpracy.
- Kształtowanie wrażliwości na piękno przyrody.
- Promowanie działalności artystycznej inspirowanej pięknem otaczającej przyrody.
- Kształtowanie pojęcia recykling.
- Nauka prawidłowego segregowania śmieci – recykling.
- Doskonalenie umiejętności rozpoznawania różnorodności faktur.
- Nauka projektowania i wykonywania prostych form przestrzennych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów.
- Kształtowanie umiejętności wykorzystania surowców wtórnych takich jak puszki, gazety, folia jako materiały do terapii zajęciowej.
- Kształtowanie umiejętności wykorzystania surowców naturalnych takich jak piasek, kamienie, trawy, szyszki, kasztany, żołędzie, pestki, nasiona jako materiały do terapii zajęciowej.
- Zdobywanie wiedzy o najbliższym środowisku poprzez obserwację w terenie podczas spacerów.
- Zdobywanie wiedzy o tematyce ekologicznej z różnych dostępnych źródeł (książki, albumy, czasopisma, atlasy) oraz dzielenie się swoją wiedzą.
- Poznawane sposobów ochrony bliższego i dalszego środowiska.
- Uczestnictwo w pracach na rzecz środowiska.
- Uczestnictwo w akcjach propagujących ochronę najbliższego środowiska.
- Przestrzeganie zasad selektywnego segregowania odpadów w warsztatach oraz w środowisku rodzinnym.
- Zachęcanie osób z najbliższego otoczenia uczestników do selektywnego segregowana odpadów.
- Doskonalenie pracy w grupie.
- Rozwijanie zmysłów.
- Rozwijanie orientacji przestrzennej.
- Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej.
- Ćwiczenie pamięci mechanicznej i logicznej, krótko- i długotrwałej.
- Wydłużanie czasu koncentracji uwagi.
- Korygowanie zachowań społecznie niepożądanych.
Kształtowanie umiejętności ze wszystkich sfer życia, potrzebnych do samodzielnego funkcjonowania odbywają się poprzez treningi:
- Rozwiązywania problemów w sytuacjach trudnych.
- Podstawowych umiejętności prowadzenia rozmowy.
- Trening ekonomiczny: gospodarowanie drobnymi kwotami, planowanie wydatków, orientacji w cenach, znajomości nominałów
- W zakresie dbania o wygląd zewnętrzny i higienę osobistą.
- Zajęcia do wychowania w rodzinie dotyczące rozwoju psychoseksualnego uczestników.
- W zakresie kształtowania prawidłowych umiejętności i zachowań społecznych.
- W przygotowaniu do podjęcia pracy.
- Prawidłowej obsługi komputera - przepisywanie pism, korzystanie z Internetu (wyszukiwarek internetowych, portali społecznościowych, oraz gier dydaktycznych).
Założenia uwzględniają:
- Indywidualne podejście w doborze metod terapeutycznych w odniesieniu do osób o różnych stopniach niepełnosprawności.
- Wielokierunkową edukację dostosowaną do potrzeb i możliwości uczestnika.
- Różnorodność form pracy.
>>>powrót do strony głównej<<<