Celem nadrzędnym pracowni gospodarstwa domowego jest prowadzenie terapii społecznej i zawodowej uczestników placówki poprzez przygotowanie uczestników do jak największej samodzielności podczas przygotowania posiłków oraz prawidłowej obsługi sprzętu elektrycznego niezbędnego podczas wykonywania tych czynności.
W ramach zajęć uczestnicy doskonalą swoje umiejętności w zakresie przygotowywania codziennych i okolicznościowych posiłków, obsługi kulinarnej podczas uroczystości świątecznych oraz nauki przyrządzania różnych potraw.
Podczas zajęć uczestnicy doskonalą umiejętność przygotowywania potraw według podanego przepisu (torty, ciasteczka i ciasta, drugie dania, zupy). Zdobywają wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu metod i technik obróbki kulinarnej. Praca z uczestnikami przebiega w oparciu o założenia Indywidualnego Programu Rehabilitacji, który zawiera cele, metody i planowane efekty terapii.
Zadania realizowane w ramach w pracowni:
- Znajomość zasad prawidłowej obróbki warzyw, owoców oraz mięs.
- Doskonalenie umiejętności prawidłowego nakrywanie stołu.
- Nauka lub doskonalenie umiejętności obsługi urządzeń gastronomicznych i sprzętów domowych takich jak: mikser, sokowirówka, robot kuchenny, bleneder, zmywarka, piekarnik itp..
- Doskonalenie współpracy w grupie.
- Doskonalenie umiejętności porządkowych.
- Zachęcanie do prezentowania przed grupą swoich zainteresowań poznawczych, kulturalnych.
- Usprawnianie koordynacji wzrokowo- ruchowej (podczas pisania, odwzorowywania szablonów, obierania, krojenia oraz wygniatania ciasta lub wykrawania ciastek).
- Rozwijanie umiejętności samoobsługowych.
- Zmniejszenie ilości napięć emocjonalnych.
- Nabywanie i utrwalanie umiejętności dbania o bezpieczeństwo własne i innych (stosowanie odzieży ochronnej, przestrzeganie przepisów BHP).
Kształtowanie umiejętności ze wszystkich sfer życia, potrzebnych do samodzielnego funkcjonowania odbywają się poprzez treningi:
- Rozwiązywania problemów w sytuacjach trudnych.
- Podstawowych umiejętności prowadzenia rozmowy.
- Trening ekonomiczny: gospodarowanie drobnymi kwotami, planowanie wydatków, orientacja w cenach, znajomość nominałów.
- W zakresie dbania o wygląd zewnętrzny i higienę osobistą.
- W zakresie kształtowania prawidłowych umiejętności i zachowań społecznych.
- W przygotowaniu do podjęcia pracy.
- Prawidłowej obsługi komputera - przepisywanie pism, korzystanie z Internetu (wyszukiwarek internetowych, portali społecznościowych, oraz gier dydaktycznych).
Założenia uwzględniają:
- Indywidualne podejście w doborze metod terapeutycznych w odniesieniu do osób o różnych stopniach niepełnosprawności.
- Wielokierunkową edukację dostosowaną do potrzeb i możliwości uczestnika.
- Różnorodność form pracy.
>>>powrót do strony głównej<<<