Celem nadrzędnym pracowni przygotowania zawodowego jest prowadzenie terapii społecznej i zawodowej uczestników poprzez realizacji działań mających przygotować uczestników Warsztatu Terapii Zajęciowej do dojrzałego i świadomego funkcjonowania w sferze zawodowej i społecznej. Założenia pracowni realizowane są poprzez utrwalanie cech niezbędnych do podjęcia pracy tj. wytrwałości, dokładności, konsekwencji w działaniu oraz odpowiedzialności za powierzone zadanie poprzez aktywne uczestniczenie w praktykach zawodowych oraz współpracę z doradcą zawodowym.
W ramach pracowni organizowane są praktyki zawodowe, w czasie których uczestnicy przy wsparciu instruktora zapoznają się z pracą na konkretnym stanowisku, kształtując w ten sposób nie tylko odpowiednią postawę zawodową, ale i społeczną. W czasie praktyk uczestnicy nabywają wiedzę i umiejętności z zakresu prawidłowego wykonywania czynności zawodowych m.in. poprzez przestrzeganie przepisów BHP i dyscypliny pracy. Praca z uczestnikami przebiega w oparciu o założenia Indywidualnego Programu Rehabilitacji, który zawiera cele, metody i planowane efekty terapii.
Zadania realizowane w ramach w pracowni:
- Nabywanie umiejętności współżycia w grupie oraz nawiązywania i utrzymywania prawidłowych relacji społecznych.
- Utrwalanie umiejętności związanych z samoobsługą.
- Rozwijanie umiejętności korzystania z komunikacji miejskiej.
- Rozwijanie psychofizycznych sprawności niezbędnych w pracy zawodowej.
- Zapoznanie uczestników z otwartym oraz chronionym rynkiem pracy (kontakty z pracodawcami, wizyty w zakładach pracy itp.).
- Wykonywanie niektórych prac porządkowych i remontowych w placówce (sprzątanie, zamiatanie, grabienie, odśnieżanie itp.).
- Nauka prawidłowej obsługi sprzętu biurowego (komputer, kserokopiarka, laminarka, bindownica itp.).
- Wykonywanie drobnych usług biurowych na potrzeby PSONI, takich jak: przepisywanie pism na komputerze, kserowanie dokumentów, pomocy edukacyjnych oraz laminowanie dokumentów.
- Utrwalanie zdobytych wcześniej wiadomości i umiejętności.
Kształtowanie umiejętności ze wszystkich sfer życia, potrzebnych do samodzielnego funkcjonowania odbywają się poprzez treningi:
- Podstawowych umiejętności prowadzenia rozmowy.
- Nabywania umiejętności rozwiązywania problemów w sytuacjach trudnych.
- Dbania o higienę osobistą i wygląd zewnętrzny.
- Umiejętności praktycznych – poprzez realizowanie praktyk zawodowych w zakładach pracy (sprzątanie, zamiatanie, grabienie, malowanie, odśnieżanie, drobne prace biurowe i inne).
- Nabywania umiejętności załatwiania spraw w urzędach, PUP, ZUS, MOPR, PCPR.
- Ekonomiczny - poznanie wartości nominałów, planowanie i dokonywanie zakupów, orientacja w cenach itp.
- Techniczny - obsługa drobnego sprzętu AGD oraz sprzętu biurowego (mikser kuchenny, kuchenka mikrofalowa, czajnik elektryczny, kserokopiarka, laminarka, gilotyna, bindownica itp.).
- W zakresie kształtowania prawidłowych umiejętności i zachowań społecznych.
- Prawidłowej obsługi komputera -przepisywanie pism, korzystanie z Internetu (wyszukiwarek internetowych, portali społecznościowych, oraz gier dydaktycznych).
- Przygotowania do podjęcia pracy - szukanie informacji o pracy w różnych źródłach, kompletowanie dokumentów niezbędnych do podjęcia pracy (np. świadectwa szkolne, zaświadczenia, orzeczenie o niepełnosprawności), pisanie CV, nawiązywanie prawidłowych kontaktów z pracodawcą.
Założenia uwzględniają:
- Indywidualne podejście w wyborze metod terapeutycznych w odniesieniu do osób o różnych stopniach niepełnosprawności.
- Różnorakość form pracy.
- Wielokierunkową edukację dostosowaną do potrzeb i możliwości danego uczestnika.