Celem nadrzędnym pracowni grafiki i rzemiosł różnych jest prowadzenie terapii społecznej i zawodowej uczestników placówki. Uczestnicy w ramach zajęć w pracowni mają możliwość poszerzenia wiedzy na temat rzemiosł użytkowych. Uczestnicy poznają i utrwalają zasady BHP kształcąc nawyk bezpiecznego i prawidłowego zachowania się na stanowisku pracy. W ramach pracowni prowadzone są również ćwiczenia doskonalące umiejętności logicznego myślenie, koncentracji uwagi, spostrzegawczości, cierpliwości, orientacji przestrzennej, analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej. Praca z uczestnikami przebiega w oparciu o założenia Indywidualnego Programu Rehabilitacji, który zawiera cele, metody i planowane efekty terapii.
Zadania realizowane w ramach w pracowni:
- Nauka łączenia materiałów i różnych technik w jednej pracy.
- Zapoznanie i utrwalenie zasad grafiki monogromatycznej i kolorowej.
- Nauka projektowania dokumentów okolicznościowych.
- Nauka wykorzystania różnorodnych materiałów (rośliny, materiały włókiennicze, tworzywa sztuczne ) do procesu druku.
- Doskonalenie umiejętności rozpoznawania różnorodności faktur.
- Nauka wykonywania kompozycji wykorzystujących możliwości szablonów.
- Zapoznanie z technikami druku wypukłego ze szczególnym uwzględnieniem linorytu.
- Nauka zastosowania recyklingu.
- Nauka projektowania i wykonywania prostych form przestrzennych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów.
- Zapoznanie z zasadami projektowania metek dla wytworzonych przedmiotów oraz ich druk.
- Naukę podstaw obsługi komputera i programów graficznych.
- Poznanie i praktyczne zastosowanie prostych narzędzi rzemieślniczych.
- Nauka bezpiecznego posługiwania się narzędziami, elektronarzędziami oraz urządzeniami biurowymi.
- Zapoznanie z technologią obróbki drewna, metali, tworzyw, szkła itp..
- Zapoznanie z podstawami grafiki artystycznej i informacyjnej.
- Doskonalenie umiejętności pracy w grupie.
- Rozwój pasji i zainteresowań.
- Rozwijanie orientacji przestrzennej.
- Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej.
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowej, słuchowo-ruchowej.
- Rozwijanie sprawności motorycznej.
- Ćwiczenie pamięci mechanicznej i logicznej.
- Kształtowanie i rozwijanie procesów poznawczych.
- Rozwijanie umiejętności komunikowania się.
- Rozwijanie procesów myślenia.
- Wydłużanie czasu koncentracji uwagi.
- Wspomaganie nauki czytania, pisania, liczenia oraz mierzenia.
Kształtowanie umiejętności ze wszystkich sfer życia, potrzebnych do samodzielnego funkcjonowania odbywają się poprzez treningi:
- Rozwiązywania problemów w sytuacjach trudnych.
- Podstawowych umiejętności prowadzenia rozmowy.
- Trening ekonomiczny: gospodarowanie drobnymi kwotami, planowanie wydatków, orientacja w cenach, znajomość nominałów.
- W zakresie dbania o wygląd zewnętrzny i higienę osobistą.
- Umiejętności praktycznych: prania w pralce automatycznej, prasowania, cerowania, przyszywania guzików.
- W zakresie kształtowania prawidłowych umiejętności i zachowań społecznych.
- W przygotowaniu do podjęcia pracy.
- Prawidłowej obsługi komputera - przepisywanie pism, korzystanie z Internetu (wyszukiwarek internetowych, portali społecznościowych, oraz gier dydaktycznych).
Założenia uwzględniają:
- Indywidualne podejście w doborze metod terapeutycznych w odniesieniu do osób o różnych stopniach niepełnosprawności.
- Wielokierunkową edukację dostosowaną do potrzeb i możliwości uczestnika.
- Różnorodność form pracy.