Pracownia grafiki i rzemiosł różnych

Celem nadrzędnym pracowni grafiki i rzemiosł różnych jest prowadzenie terapii społecznej i zawodowej uczestników placówki. Uczestnicy w ramach zajęć w pracowni mają możliwość poszerzenia wiedzy na temat rzemiosł użytkowych. Uczestnicy poznają i utrwalają zasady BHP kształcąc nawyk bezpiecznego i prawidłowego zachowania się na stanowisku pracy. W ramach pracowni prowadzone są również ćwiczenia doskonalące umiejętności logicznego myślenie, koncentracji uwagi, spostrzegawczości, cierpliwości, orientacji przestrzennej, analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej. Praca z uczestnikami przebiega w oparciu o założenia Indywidualnego Programu Rehabilitacji, który zawiera cele, metody i planowane efekty terapii.



Zadania realizowane w ramach w pracowni:

  • Nauka łączenia materiałów i różnych technik w jednej pracy.
  • Zapoznanie i utrwalenie zasad grafiki monogromatycznej i kolorowej.
  • Nauka projektowania dokumentów okolicznościowych.
  • Nauka wykorzystania różnorodnych materiałów (rośliny, materiały włókiennicze, tworzywa sztuczne ) do procesu druku.
  • Doskonalenie umiejętności rozpoznawania różnorodności faktur.
  • Nauka wykonywania kompozycji wykorzystujących możliwości szablonów.
  • Zapoznanie z technikami druku wypukłego ze szczególnym uwzględnieniem linorytu.
  • Nauka zastosowania recyklingu.
  • Nauka projektowania i wykonywania prostych form przestrzennych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów.
  • Zapoznanie z zasadami projektowania metek dla wytworzonych przedmiotów oraz ich druk.
  • Naukę podstaw obsługi komputera i programów graficznych.
  • Poznanie i praktyczne zastosowanie prostych narzędzi rzemieślniczych.
  • Nauka bezpiecznego posługiwania się narzędziami, elektronarzędziami oraz urządzeniami biurowymi.
  • Zapoznanie z technologią obróbki drewna, metali, tworzyw, szkła itp..
  • Zapoznanie z podstawami grafiki artystycznej i informacyjnej.
  • Doskonalenie umiejętności pracy w grupie.
  • Rozwój pasji i zainteresowań.
  • Rozwijanie orientacji przestrzennej.
  • Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej.
  • Rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowej, słuchowo-ruchowej.
  • Rozwijanie sprawności motorycznej.
  • Ćwiczenie pamięci mechanicznej i logicznej.
  • Kształtowanie i rozwijanie procesów poznawczych.
  • Rozwijanie umiejętności komunikowania się.
  • Rozwijanie procesów myślenia.
  • Wydłużanie czasu koncentracji uwagi.
  • Wspomaganie nauki czytania, pisania, liczenia oraz mierzenia. 

Kształtowanie umiejętności ze wszystkich sfer życia, potrzebnych do samodzielnego funkcjonowania odbywają się poprzez treningi:

  • Rozwiązywania problemów w sytuacjach trudnych.
  • Podstawowych umiejętności prowadzenia rozmowy.
  • Trening ekonomiczny: gospodarowanie drobnymi kwotami, planowanie wydatków, orientacja w cenach, znajomość nominałów.
  • W zakresie dbania o wygląd zewnętrzny i higienę osobistą.
  • Umiejętności praktycznych: prania w pralce automatycznej, prasowania, cerowania, przyszywania guzików. 
  • W zakresie kształtowania prawidłowych umiejętności i zachowań społecznych.
  • W przygotowaniu do podjęcia pracy.
  • Prawidłowej obsługi komputera - przepisywanie pism, korzystanie z Internetu (wyszukiwarek internetowych, portali społecznościowych, oraz gier dydaktycznych).

Założenia uwzględniają:

  1. Indywidualne podejście w doborze metod terapeutycznych w odniesieniu do osób o różnych stopniach niepełnosprawności.
  2. Wielokierunkową edukację dostosowaną do potrzeb i możliwości uczestnika.
  3. Różnorodność form pracy.