Celem nadrzędnym pracowni ceramicznej jest prowadzenie terapii społecznej i zawodowej uczestników placówki, lepienie, formowanie i wyrabianie gliny rozwijanie sprawności manualnej, wyobraźni przestrzennej oraz zainteresowań artystycznych. Praca z materiałem jaką jest glina uczy dyscypliny pracy i cierpliwości. Uczestnicy mają możliwość zdobywania wiedzy na temat różnorodności materiału na którym pracują. Poznają sposób pracy z gliną lejną oraz różnymi jej odmianami. Zajęcia w pracowni ceramicznej, dzięki różnorodności materiału, pozwalają na rozwój i nabycie nowych umiejętności. Praca z uczestnikami przebiega w oparciu o założenia Indywidualnego Programu Rehabilitacji, który zawiera cele, metody i planowane efekty terapii.
Zadania realizowane w ramach w pracowni:
- Doskonalenie cech przydatnych w codziennych czynnościach oraz pracy zawodowej (dokładność, cierpliwość, estetyka, wytrwałość).
- Rozwijanie umiejętności twórczego podejścia do działania oraz odchodzenia od schematów.
- Rozwijanie umiejętności manualnych.
- Usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
- Nauka nowych i rozwijanie poznanych wcześniej technik pracy w glinie.
- Poznawanie różnorodności materiału (barwa, konsystencja).
- Doskonalenie umiejętności wykonywania prac porządkowych, oraz wzmocnienie potrzeby ich wykonywania.
- Utrwalanie i rozwijanie umiejętności z zakresu samoobsługi.
- Rozwijanie umiejętności współpracy w zintegrowanej grupie.
- Doskonalenie umiejętności wykorzystywania różnorodnych faktur do dekorowania prac glinianych.
- Pobudzanie wyobraźni poprzez pozyskiwanie nieoczywistych faktur dekoracyjnych z pozostałych pracowni.
- Rozwijanie poczucia odpowiedzialności poprzez dbanie o piec ceramiczny oraz prawidłowe przechowywanie prac podczas ich schnięcia.
- Rozwój zainteresowań i uzdolnień, rozszerzenie wiedzy i doświadczeń życiowych.
- Wzbogacanie aktywnych form spędzania wolnego czasu.
- Poprawę motoryki małej poprzez regularną pracę w glinie.
Kształtowanie umiejętności ze wszystkich sfer życia, potrzebnych do samodzielnego funkcjonowania odbywają się poprzez treningi:
- Rozwiązywania problemów w sytuacjach trudnych.
- Podstawowych umiejętności prowadzenia rozmowy.
- Ekonomiczny: gospodarowanie drobnymi kwotami, planowanie wydatków, orientacja w cenach, znajomość nominałów.
- W zakresie dbania o wygląd zewnętrzny i higienę osobistą.
- W zakresie kształtowania prawidłowych umiejętności i zachowań społecznych.
- W przygotowaniu do podjęcia pracy.
- Prawidłowej obsługi komputera - przepisywanie pism, korzystanie z Internetu (wyszukiwarek internetowych, portali społecznościowych, oraz gier dydaktycznych).
Założenia uwzględniają:
- Indywidualne podejście w doborze metod terapeutycznych w odniesieniu do osób o różnych stopniach niepełnosprawności.
- Wielokierunkową edukację dostosowaną do potrzeb i możliwości uczestnika.
- Różnorodność form pracy.