Celem nadrzędnym pracowni rękodzieła artystycznego jest prowadzenie terapii społecznej i zawodowej uczestników placówki. Zajęcia w pracowni ukierunkowane są na wyposażenie uczestników zajęć w wiedzę i umiejętności potrzebne do wykonywania przedmiotów użytkowych i dekoracyjnych z zastosowaniem różnych technik artystycznych.
Pracownia rękodzieła pozwala na rozwijanie umiejętności w wielu płaszczyznach takich jak: tkactwo, krawiectwo, malarstwo, decoupage, dekoratorstwo i wiele innych technik artystycznych poprzez kreatywne wykorzystanie dostępnych materiałów. Zajęcia w pracowni rękodzieła artystycznego dzięki swojej różnorodności pozwalają na nabycie i rozwój nowych umiejętności. Praca z uczestnikami przebiega w oparciu o założenia Indywidualnego Programu Rehabilitacji, który zawiera cele, metody i planowane efekty terapii.
Zadania realizowane w ramach w pracowni:
- Wykształcenie cech przydatnych w codziennych czynnościach i pracy zawodowej takich jak: dokładność, staranność, estetyka, wytrwałość.
- Wzbudzanie poczucia estetyki i potrzeby tworzenia rzeczy o dużych walorach artystycznych i estetycznych.
- Rozwijanie umiejętności manualnych.
- Usprawnianie koordynacji-wzrokowo- ruchowej.
- Nauka nowych i rozwijanie poznanych wcześniej technik artystycznych.
- Utrwalanie i rozwijanie umiejętności z zakresu samoobsługi.
- Rozwijanie umiejętności współpracy w grupie.
- Kształtowanie umiejętności prawidłowego zachowania się w różnych sytuacjach społecznych.
- Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień, rozszerzanie wiedzy artystycznej poprzez:
- projektowania i wykonywania przedmiotów dekoracyjnych i użytkowych,
- zdobienia materiałów i przedmiotów różnymi technikami,
- malowania obrazów,
- wykonywania kartek okolicznościowych różnymi technikami,
- zdobienie różnych przedmiotów techniką decoupage,
- szycia na maszynie,
- tkania na ramie tkackiej,
- posługiwania się masami plastycznymi,
Kształtowanie umiejętności ze wszystkich sfer życia, potrzebnych do samodzielnego funkcjonowania odbywają się poprzez treningi:
- Rozwiązywania problemów w sytuacjach trudnych.
- Podstawowych umiejętności prowadzenia rozmowy.
- Trening ekonomiczny: gospodarowanie drobnymi kwotami, planowanie wydatków, orientacja w cenach, znajomość nominałów.
- W zakresie dbania o wygląd zewnętrzny i higienę osobistą.
- W zakresie kształtowania prawidłowych umiejętności i zachowań społecznych.
- W przygotowaniu do podjęcia pracy.
- Prawidłowej obsługi komputera - przepisywanie pism, korzystanie z Internetu (wyszukiwarek internetowych, portali społecznościowych, oraz gier dydaktycznych).
Założenia uwzględniają:
- Indywidualne podejście w doborze metod terapeutycznych w odniesieniu do osób o różnych stopniach niepełnosprawności.
- Wielokierunkową edukację dostosowaną do potrzeb i możliwości uczestnika.
- Różnorodność form pracy.