Celem nadrzędnym pracowni edukacji i umiejętności życia codziennego jest prowadzenie terapii społecznej i zawodowej uczestników placówki. Ważnym elementem zajęć jest prowadzenie terapii z zakresu podtrzymywania i rozwijania umiejętności szkolnych: pisania, czytania ze zrozumieniem, liczenia, poszerzanie wiedzy dotyczącej człowieka i środowiska oraz nawiązywania i podtrzymywania poprawnych kontaktów społecznych. Praca z uczestnikami przebiega w oparciu o założenia Indywidualnego Programu Rehabilitacji , który zawiera cele, metody i planowane efekty terapii.
Zadania realizowane w ramach w pracowni:
- Kształtowanie umiejętności i nawyków związanych z samoobsługą i kulturą osobistą.
- Poznawanie prawidłowego funkcjonowania w grupie i społeczeństwie (nabywanie umiejętności pracy w grupie oraz nawiązywanie prawidłowych kontaktów ).
- Rozwijanie sprawności manualnej.
- Rozwijanie samoobsługi i zaradności życiowej.
- Rozwijanie i doskonalenie mowy.
- Ćwiczenie pamięci mechanicznej i logicznej.
- Wydłużenie czasu koncentracji uwagi.
- Rozwijanie i podtrzymywanie motoryki małej oraz dużej.
- Wspomaganie nauki czytania i pisania, liczenia, mierzenia.
- Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej.
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Korygowanie niepożądanych zachowań społecznych.
- Inne, wynikające z potrzeb indywidualnych uczestników.
Kształtowanie umiejętności ze wszystkich sfer życia, potrzebnych do samodzielnego funkcjonowania odbywają się poprzez treningi:
- Rozwiązywania problemów w sytuacjach trudnych.
- Podstawowych umiejętności prowadzenia rozmowy.
- Ekonomiczny: gospodarowanie drobnymi kwotami, planowanie wydatków, orientacja w cenach, znajomość nominałów.
- W zakresie dbania o wygląd zewnętrzny i higienę osobistą.
- W zakresie kształtowania prawidłowych umiejętności i zachowań społecznych.
- W przygotowaniu do podjęcia pracy.
- Prawidłowej obsługi komputera - przepisywanie pism, korzystanie z Internetu (wyszukiwarek internetowych, portali społecznościowych, oraz gier dydaktycznych).
Założenia uwzględniają:
- Indywidualne podejście w doborze metod terapeutycznych w odniesieniu do osób o różnych stopniach niepełnosprawności.
- Wielokierunkową edukację dostosowaną do potrzeb i możliwości uczestnika.
- Różnorodność form pracy.
>>>powrót do strony głównej<<<