Celem nadrzędnym pracowni stymulacji poznawczej jest prowadzenie terapii społecznej i zawodowej uczestników placówki. Ponadto celem pracowni jest rozwijanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i zapamiętywania określonych bodźców, a także nauka właściwej reakcji na nie. Działania pracowni opierają się również na stymulacji sfery społecznej, która umożliwia wdrożenie do przestrzegania i rozumienia zasad społecznych w miarę możliwości psychospołecznych i poznawczych uczestników terapii. Praca z uczestnikami przebiega w oparciu o założenia Indywidualnego Programu Rehabilitacji , który zawiera cele, metody i planowane efekty terapii. Ważną formą realizacji założeń są codzienne spacery.
Zadania realizowane w ramach w pracowni:
- Doskonalenie pracy w grupie,
- Rozwijanie zmysłów:
- Stymulacja zmysłu wzroku i dotyku (poprzez m.in. malowanie farbami, rozwiązywanie układanek edukacyjnych, rysowanie, stymulacja dotyku w stopach podczas spacerów)
Stymulacja słuchu poprzez różnego rodzaju dźwięki (poprzez m.in. słuchanie dźwięku suszarki, dzwonków, szumu drzew, rozpoznawanie odgłosów ruchu ulicznego samochodów, głosów ludzkich, szczekania psów, śpiewu ptaków w parku, czytanie wierszy i rymowanek)
- Stymulacja zmysłu węchu (głównie podczas codziennych spacerów: zapachy powietrza, owoców, kwiatów)
- Stymulacja smaku (poprzez rozróżnianie smaku: słodkiego, kwaśnego, słonego ,gorzkiego)
- Rozwijanie orientacji przestrzennej,
- Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej,
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- Ćwiczenie pamięci mechanicznej i logicznej, krótko- i długotrwałej,
- Wydłużanie czasu koncentracji uwagi,
- Korygowanie zachowań społecznie niepożądanych,
- Utrwalanie zasad panujących w ruchu ulicznym na przejściu dla pieszych i przejściu dla pieszych regulowanych sygnalizacją świetlną,
- Zapoznanie z grami zespołowymi kształtującymi współdziałanie, refleks, koncentrację uwagi (Ping-pong, kręgle, gra w piłkę),
- Wygaszanie emocji w sali rehabilitacyjnej przy pomocy sprzętu rehabilitacyjnego,
- Muzykoterapia – relaksacja, wyciszenie,
Kształtowanie umiejętności ze wszystkich sfer życia, potrzebnych do samodzielnego funkcjonowania odbywają się poprzez treningi:
- Rozwiązywania problemów w sytuacjach trudnych,
- Podstawowych umiejętności prowadzenia rozmowy,
- Trening ekonomiczny: gospodarowanie drobnymi kwotami, planowanie wydatków, orientacja w cenach, znajomość nominałów,
- W zakresie dbania o wygląd zewnętrzny i higienę osobistą,
- W zakresie kształtowania prawidłowych umiejętności i zachowań społecznych,
- Prawidłowej obsługi komputera
Założenia uwzględniają:
- Indywidualne podejście w doborze metod terapeutycznych w odniesieniu do osób o różnych stopniach niepełnosprawności.
- Wielokierunkową edukację dostosowaną do potrzeb i możliwości uczestnika.
- Różnorodność form pracy.
Polecamy:KLIKNIJ NA BANER I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ>>>powrót do strony głównej<<<