Celem nadrzędnym pracowni technik różnych jest prowadzenie terapii społecznej i zawodowej uczestników placówki, wyposażenie uczestników zajęć w wiedzę i umiejętności potrzebne do wykonania przedmiotów użytkowych i dekoracyjnych z zastosowaniem różnych technik artystycznych.
Pracownia technik różnych pozwala na rozwijanie wyobraźni i umiejętności na wielu płaszczyznach takich jak: malarstwo, rysunek, krawiectwo, decoupage, scrapbooking, dekoratorstwo i wiele innych technik artystycznych. Nauka prawidłowego posługiwania się narzędziami, kształtowanie wyobraźni przestrzennej, montaż gotowych elementów różnymi metodami, dbanie o kreatywne wykorzystanie dostępnych materiałów z uwzględnieniem ekonomicznej ich eksploatacji to główne założenia programowe pracowni.
Oprócz tradycyjnego rysowania i malowania uczestnicy w ramach zajęć wykonują i dekorują niewielkie formy drewniane, szyją drobne elementy, wyszywają wykorzystując przy tym poznane wcześniej techniki. Zajęcia w pracowni technik różnych dzięki swojej różnorodności pozwalają na rozwój i nabycie nowych umiejętności. Praca z uczestnikami przebiega w oparciu o założenia Indywidualnego Programu Rehabilitacji, który zawiera cele, metody i planowane efekty terapii.
Zadania realizowane w ramach w pracowni:
- Wykształcenie cech przydatnych w codziennych czynnościach i pracy zawodowej takich jak: dokładność, staranność, estetyka, wytrwałość.
- Wzbudzanie poczucia estetyki i potrzeby tworzenia rzeczy o dużych walorach artystycznych i estetycznych.
- Rozwijanie umiejętności twórczego podejścia do działania oraz odchodzenia od schematów.
- Rozwijanie sprawności manualnej.
- Ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
- Nauka nowych i rozwijanie poznanych wcześniej technik.
- Utrwalanie i rozwijanie umiejętności z zakresu samoobsługi.
- Rozwijanie umiejętności współpracy w zintegrowanej grupie.
- Dążenie do wzrostu samooceny uczestnika oraz poczucia własnej wartości.
- Kształtowanie umiejętności prawidłowego zachowania się w kontaktach międzyludzkich, skutecznego komunikowania się w miejscach użyteczności publicznej.
- Kształtowanie prawidłowych zachowań i reakcji w różnych sytuacjach życiowych (w drodze do pracy, w trakcie rekreacji, codziennych czynności).
- Utrwalanie i poszerzanie wiedzy szkolnej.
- Rozwój zainteresowań i uzdolnień, rozszerzenie wiedzy i doświadczeń życiowych,
- Pobudzenie do aktywnych form spędzania wolnego czasu.
- Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień, rozszerzanie wiedzy artystycznej poprzez:
- projektowania i wykonywania przedmiotów dekoracyjnych i użytkowych,
- zdobienia materiałów i przedmiotów z wykorzystaniem technik transferu na materiale,
- wykonywania przedmiotów dekoracyjnych,
- malowania obrazów,
- wykonywania kartek metodą scrapbookingu,
- projektowania i wykonywania mozaiki: papierowej, recyclingowej,
- zdobienia przedmiotów metodą decoupage,
- wykonywania ozdób z użyciem technik florystycznych,
- posługiwania się masami plastycznymi,
- projektowania i wykonywania małych form krawieckich
Kształtowanie umiejętności ze wszystkich sfer życia, potrzebnych do samodzielnego funkcjonowania odbywają się poprzez treningi:
- Rozwiązywania problemów w sytuacjach trudnych.
- Podstawowych umiejętności prowadzenia rozmowy.
- Trening ekonomiczny: gospodarowanie drobnymi kwotami, planowanie wydatków, orientacja w cenach, znajomość nominałów.
- W zakresie dbania o wygląd zewnętrzny i higienę osobistą.
- W zakresie kształtowania prawidłowych umiejętności i zachowań społecznych.
- W przygotowaniu do podjęcia pracy.
- Prawidłowej obsługi komputera - przepisywanie pism, korzystanie z Internetu (wyszukiwarek internetowych, portali społecznościowych, oraz gier dydaktycznych).
Założenia uwzględniają:
- Indywidualne podejście w doborze metod terapeutycznych w odniesieniu do osób o różnych stopniach niepełnosprawności.
- Wielokierunkową edukację dostosowaną do potrzeb i możliwości uczestnika.
- Różnorodność form pracy.
>>>powrót do strony głównej<<<