Celem nadrzędnym pracowni obróbki drewna jest prowadzenie terapii społecznej i zawodowej uczestników placówki . Zajęcia w pracowni ukierunkowane są na kształtowanie i doskonalenie umiejętności stolarskich takich jak: cięcie, szlifowanie, struganie, pilnikowanie, tarnikowanie, wiercenie, przybijanie, wkręcanie, klejenie oraz wykańczanie powierzchni drewnianych (malowanie, bejcowanie, impregnowanie, lakierowanie). Ponad to uczestnicy pracowni uczestniczą w pracach porządkowych i konserwatorskich na terenie WTZ oraz pomagają w pracach ogrodniczych. Praca z uczestnikami przebiega w oparciu o założenia Indywidualnego Programu Rehabilitacji, który zawiera cele, metody i planowane efekty terapii.
Zadania realizowane w ramach w pracowni:
- Nabywanie i podtrzymywanie umiejętności planowania pracy.
- Nabywanie i utrwalanie umiejętności dbania o bezpieczeństwo własne i innych (stosowanie odzieży ochronnej, przestrzeganie przepisów BHP).
- Nauka poprawnego posługiwania się narzędziami stolarskimi.
- Nauka prawidłowej obróbki drewna.
- Wykonywanie renowacji (drobnych napraw) mebli drewnianych.
- Nanoszenie rysunku na materiał drewniany za pomocą szablonu.
- Tworzenie półproduktów drewnianych do dalszej obróbki w innych pracowniach.
- Poznawanie zasad prawidłowego funkcjonowania społecznego (nabywanie umiejętności pracy w grupie oraz nawiązywanie i utrzymywanie prawidłowych kontaktów).
- Rozwijanie sprawności manualnej.
- Rozwijanie samoobsługi i zaradności życiowej.
- Rozwijanie i doskonalenie mowy.
- Ćwiczenie pamięci mechanicznej i logicznej.
- Wydłużenie czasu koncentracji uwagi.
- Rozwijanie motoryki małej oraz dużej.
- Wspomaganie nauki czytania, pisania, liczenia oraz mierzenia.
- Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej.
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Kształtowanie umiejętności ze wszystkich sfer życia, potrzebnych do samodzielnego funkcjonowania odbywają się poprzez treningi:
- Rozwiązywania problemów w sytuacjach trudnych.
- Podstawowych umiejętności prowadzenia rozmowy.
- Trening ekonomiczny: gospodarowanie drobnymi kwotami, planowanie wydatków, orientacja w cenach, znajomość nominałów.
- W zakresie dbania o wygląd zewnętrzny i higienę osobistą.
- Umiejętności praktycznych związanych z obróbką drewna.
- W zakresie kształtowania prawidłowych umiejętności i zachowań społecznych.
- W przygotowaniu do podjęcia pracy.
- Prawidłowej obsługi komputera -przepisywanie pism, korzystanie z Internetu (wyszukiwarek internetowych, portali społecznościowych, oraz gier dydaktycznych).
Założenia uwzględniają:
- Indywidualne podejście w doborze metod terapeutycznych w odniesieniu do osób o różnych stopniach niepełnosprawności.
- Wielokierunkową edukację dostosowaną do potrzeb i możliwości uczestnika.
- Różnorodność form pracy.