Warsztaty dla rodziców na temat komunikowania się osób niepełnosprawnych 2014

Warsztaty, które były inicjatywą pracowników OREW odbyły się w godzinach popołudniowych na sali gimnastycznej ośrodka. Rodzice wcześniej zgłaszali w ankietach zapotrzebowanie na tego typu szkolenie, chcąc poszerzyć wiedzę w tym zakresie. Celem spotkania było przekazanie informacji związanych z Programem komunikowania się osób niepełnosprawnych, stosowanym w OREW a także zaprezentowanie elementów komunikacji alternatywnej. Swój udział w warsztatach potwierdziło 15 osób.


Uczestnicy szkolenia zostali podzieleni na dwie grupy w zależności od możliwości komunikowania się ich dzieci. W dniu 21.10. 2014 r. uczestnikami spotkania byli Rodzice wychowanków z grup rewalidacyjnych. Prowadzący spotkanie zaprezentowali gesty uprzedzające i w praktyczny sposób przećwiczyli z Rodzicami ich stosowanie, łącząc je z komunikatem słownym. Pokazali przykłady zastosowania gestu uprzedzającego i prezentacji realnego przedmiotu lub jego substytutu. Rodzice mogli także na swoim przykładzie poczuć się w roli osoby niepełnosprawnej, która ma trudność w przekazywaniu informacji o swoich podstawowych potrzebach.


Zaprezentowane zostały w praktyce przykłady podążania za dzieckiem i budowania jego pozytywnej sprawczości. Rodzice otrzymali informacje jak przekazać dziecku komunikat, w sposób dostosowany do jego możliwości, za pomocą mowy połączonej z innym bodźcem (wizualnym, słuchowym, dotykowym). Spotkanie warsztatowe drugiej grupy odbyło się 23.10.2014 r. Uczestnikami szkolenia w tym dniu byli Rodzice wychowanków wyżej funkcjonujących, u których wprowadzone zostały alternatywne metody porozumiewania się.


Rodzice nauczyli się 35 podstawowych gestów systemu Makaton. W grupach pokazywali i odczytywali proste historyjki n. t. przebiegu dnia i potrzeb osób niepełnosprawnych bez używania mowy werbalnej. Zaprezentowano przykład tablicy, służącej do przedstawienia planu dnia i możliwości dokonania przez dziecko wyboru interesującej aktywności. Rodzice poznali praktyczne zastosowanie w domu takiej tablicy a także otrzymali informację o tym, jak wpłynąć na większą motywację ich dzieci do wysyłania sygnałów i komunikatów różnego rodzaju.


Uczestnicy warsztatów zapoznali sie z przykładem paszportu komunikacyjnego stosowanego u jednego wychowanków. Chętni Rodzice mogli podzielić się spostrzeżeniami, na temat stosowania gestów i ich wpływu na rozwój mowy. Po zakończeniu warsztatów wszyscy uczestniczący w nim Rodzice wypełnili ankietę. Została ona wykorzystana do oceny warsztatów i stopnia zaspokojenia potrzeb Rodziców w zakresie ich wiedzy na ten temat.


Polecamy:

KLIKNIJ NA BANER I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ


>>>powrót do aktualności<<<