Pracownia technik różnych

Celem nadrzędnym pracowni technik różnych jest prowadzenie terapii społecznej i zawodowej uczestników placówki, wyposażenie uczestników zajęć w wiedzę i umiejętności potrzebne do wykonania przedmiotów użytkowych i dekoracyjnych z zastosowaniem różnych technik artystycznych.


Pracownia technik różnych pozwala na rozwijanie wyobraźni i umiejętności na wielu płaszczyznach takich jak: malarstwo, rysunek, krawiectwo, decoupage, scrapbooking, dekoratorstwo i wiele innych technik artystycznych. Nauka prawidłowego posługiwania się narzędziami, kształtowanie wyobraźni przestrzennej, montaż gotowych elementów różnymi metodami, dbanie o kreatywne wykorzystanie dostępnych materiałów z uwzględnieniem ekonomicznej ich eksploatacji to główne założenia programowe pracowni.


Oprócz tradycyjnego rysowania i malowania uczestnicy w ramach zajęć wykonują i dekorują niewielkie formy drewniane, szyją drobne elementy, wyszywają wykorzystując przy tym poznane wcześniej techniki. Zajęcia w pracowni technik różnych dzięki swojej różnorodności pozwalają na rozwój i nabycie nowych umiejętności. Praca z uczestnikami przebiega w oparciu o założenia Indywidualnego Programu Rehabilitacji, który zawiera cele, metody i planowane efekty terapii.


Zadania realizowane w ramach w pracowni:

  • Wykształcenie cech przydatnych w codziennych czynnościach i pracy zawodowej takich jak: dokładność, staranność, estetyka, wytrwałość.
  • Wzbudzanie poczucia estetyki i potrzeby tworzenia rzeczy o dużych walorach artystycznych i estetycznych.
  • Rozwijanie umiejętności twórczego podejścia do działania oraz odchodzenia od schematów.
  • Rozwijanie sprawności manualnej.
  • Ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
  • Nauka nowych i rozwijanie poznanych wcześniej technik.
  • Utrwalanie i rozwijanie umiejętności z zakresu samoobsługi.
  • Rozwijanie umiejętności współpracy w zintegrowanej grupie.
  • Dążenie do wzrostu samooceny uczestnika oraz poczucia własnej wartości.
  • Kształtowanie umiejętności prawidłowego zachowania się w kontaktach międzyludzkich, skutecznego komunikowania się w miejscach użyteczności publicznej.
  • Kształtowanie prawidłowych zachowań i reakcji w różnych sytuacjach życiowych (w drodze do pracy, w trakcie rekreacji, codziennych czynności).
  • Utrwalanie i poszerzanie wiedzy szkolnej.
  • Rozwój zainteresowań i uzdolnień, rozszerzenie wiedzy i doświadczeń życiowych,
  • Pobudzenie do aktywnych form spędzania wolnego czasu.


  • Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień, rozszerzanie wiedzy artystycznej poprzez:
    • projektowania i wykonywania przedmiotów dekoracyjnych i użytkowych,
    • zdobienia materiałów i przedmiotów z wykorzystaniem technik transferu na materiale,
    • wykonywania przedmiotów dekoracyjnych,
    • malowania obrazów,
    • wykonywania kartek metodą scrapbookingu,
    • projektowania i wykonywania mozaiki: papierowej, recyclingowej,
    • zdobienia przedmiotów metodą decoupage,
    • wykonywania ozdób z użyciem technik florystycznych,
    • posługiwania się masami plastycznymi,
    • projektowania i wykonywania małych form krawieckich

Kształtowanie umiejętności ze wszystkich sfer życia, potrzebnych do samodzielnego funkcjonowania odbywają się poprzez treningi:

  • Rozwiązywania problemów w sytuacjach trudnych.
  • Podstawowych umiejętności prowadzenia rozmowy.
  • Trening ekonomiczny: gospodarowanie drobnymi kwotami, planowanie wydatków, orientacja w cenach, znajomość nominałów.
  • W zakresie dbania o wygląd zewnętrzny i higienę osobistą.
  • W zakresie kształtowania prawidłowych umiejętności i zachowań społecznych.
  • W przygotowaniu do podjęcia pracy.
  • Prawidłowej obsługi komputera - przepisywanie pism, korzystanie z Internetu (wyszukiwarek internetowych, portali społecznościowych, oraz gier dydaktycznych).

Założenia uwzględniają:

  1. Indywidualne podejście w doborze metod terapeutycznych w odniesieniu do osób o różnych stopniach niepełnosprawności.
  2. Wielokierunkową edukację dostosowaną do potrzeb i możliwości uczestnika.
  3. Różnorodność form pracy.

 Polecamy:
KLIKNIJ NA BANER I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ


>>>powrót do strony głównej<<<