Witam Was w kolejnym tygodniu pracy zdalnej.
Mam nadzieje, że wypoczęliście po weekendzie i gotowi jesteście do nowych działań.
Zadanie 1
Temat: Kształtowanie umiejętności składania życzeń - Kartka Walentynkowa
Cele:
- Rozwijanie kreatywności i poczucia estetyki;
- Nabywanie umiejętności składania życzeń,
- Rozwijanie/ wzmacnianie sprawności manualnej,
- Koordynacja wzrokowo - ruchowa,
Walentynki -coroczne święto zakochanych przypadające 14 lutego. Nazwa pochodzi od Świętego Walentego, którego wspomnienie liturgiczne w Kościele Katolickim obchodzone jest również tego dnia.
Zwyczajem w tym dniu jest wysyłanie listów, kartek, życzeń.
Ćwiczenie 1
Zrób samodzielnie z pomocą kogoś bliskiego kartkę walentynkową według własnego pomysłu i podaruj osobą najbliższym.
Czekam na zdjęcia z Waszymi pracami.
Przygotuj:
- kartki bloku białe lub kolorowe,
- klej, linijka
- nożyczki, ołówek
- kredki, farby, mazaki
Kliknij w poniższy link i obejrzyj film instruktażowy, być może Cię zainspiruje. Kilka kartek , które może pomogą i zainspirują przy tworzeniu własnej.
https://www.youtube.com/watch?v=XQUcDalgtC0
Ćwiczenie 2
Pobierz, wydrukuj i pokoloruj według własnego uznania.
POBIERZ I WYDRUKUJ! | |
POBIERZ I WYDRUKUJ! | |
POBIERZ I WYDRUKUJ! | |
POBIERZ I WYDRUKUJ! | |
POBIERZ I WYDRUKUJ! |
Zadanie 2
Temat: Trening umiejętności praktycznych - doskonalenie umiejętności przyszywania guzików ( różnymi metodami).
Cele:
- Kształtowanie czynności samoobsługowych;
- Usprawnianie koordynacji wzrokowo - ruchowej;
- Uświadomienie konieczności posiadania umiejętności przyszywania guzików,
- Wzmocnienie koncentracji uwagi i wiara we własne siły;
- Nauka pewności siebie, precyzji, cierpliwości i wytrwałości;
UWAGA - Rodzic/ opiekun czyta i w razie potrzeby pomaga w ćwiczeniach.
GUZIK - krawiecki drobiazg wielkiej wagi. Często pełni funkcję nie tylko użytkową, ale także stanowi ozdobę stroju.
Wszyscy mamy je w domu przyszyte do odzieży lub leżące w szufladzie. Są małe, niepozorne a jednak niezastąpione. Guziki są wszędzie - zapinamy nimi koszule, spodnie, płaszcze. Różnią się one od siebie zarówno kolorem, kształtem i rodzajem materiału, z którego zostały wykonane.
Przyszywanie guzika to bardzo istotna i prosta sprawa. Można to zrobić maszynowo lub ręcznie.
Rozróżniamy takie rodzaje guzików:
- płaskie i wypukłe
- okrągłe i kwadratowe
- dekoracyjne
- z dwiema lub czterema dziurkami
- tzw grzybki
Instrukcja Przyszywania guzika
- Nawlecz igłę;
- Zawiąż supełek na końcu nitki;
- Przeprowadz igłę z nitką przez tkaninę w miejscu, w którym chcesz umieścić guzik;
- Przeciągnij ją przez dziurkę guzika, po czym włóż igłę w sąsiednią dziurkę przebijając od razu tkaninę;
- Powtarzaj tę czynność 4-5 razy, aż guzik będzie mocno przyszyty;
- Na zakończenie wbij igłę w materiał, ale nie wprowadzaj jej do dziurki, tylko owiń nitkę wokół guzika, otaczając wszystkie szwy. Następnie przełóż igłę z nitką na lewą stronę materiału, wykonaj kilka prostych szwów, zawiąż supełek i odetnij koniec nitki.
Gotowe! Jak widzisz przyszywanie guzika to naprawdę prosta sprawa. Wystarczy pamiętać o tych kilku zasadch, a Twój guzik będzie się długo i solidnie trzymał.
Kliknij w link i obejrzyj film instruktażowy.
https://www.youtube.com/watch?v=SAuSF6sZVRY
Ćwiczenie 1
Poszukaj czy masz dzisiaj na sobie ubranie z guzikami. Jeśli masz, to policz wszystkie guziki w twoim ubraniu.
Ćwiczenie 2
Guzikami nie przyszytymi jeszcze do odzieży możemy się pobawić ćwicząc przy tym motorykę małą.
Do wykonania tego zadania potrzebne będą ci:
- duża ilość różnych guzików- sztywna żyłka lub igła z nitką
Spróbuj ponawlekać guziki na nitkę. Możesz na koniec związać taką nawlekankę, tworząc w ten sposób bransoletkę lub korale ( patrz rysunek).
Ćwiczenie 3
Przygotuj różne rodzaje guzików, nitkę, igłę, kawałek materiału i spróbuj sam lub z pomocą opiekuna/ rodzica przyszyć przynajmniej 1 guzik. Pamiętaj o zachowaniu bezpieczeństwa. Życzę powodzenia.
Z guzików nie przyszytych do ubrania można zrobić jeszcze wiele ciekawych rzeczy, ale to pokaże Wam w kolejnych zadaniach.
Czekam na zdjęcia z Waszymi pracami. Powodzenia.
Zadanie 3
Trening spędzania czasu wolnego - Zamek Królewski w Warszawie - wirtualne zwiedzanie.
Cele:
- przeciwdziałanie nudzie;
- rozwijanie wrażliwości emocjonalnej;
- rozbudzenie zainteresowań i ciekawości;
- poprawa samopoczucia;
- rozwój procesów poznawczych;
Uwaga -Rodzic/ opiekun czyta tekst.
Na początek trochę informacji:
HISTORIA ZAMKU
Początki Zamku Królewskiego sięgają XIV w., kiedy to powstała Wieża Wielka (na mapce Zamku – dzisiejsza Wieża Grodzka).
Rozbudowywany w XVI i XVII w., za czasów Zygmunta III Wazy uzyskał kształt zamkniętego pięcioboku. Był rezydencją królewską, miejscem obrad sejmu, centrum administracyjnym i kulturalnym kraju.
Zniszczony w połowie XVII w. podczas wojen ze Szwecją, powoli odzyskiwał świetność za panowania Wettinów.
W drugiej połowie XVIII w. artyści zatrudnieni przez Stanisława Augusta (Jan Christian Kamsetzer, Marcello Bacciarelli, Dominik Merlini) przebudowali wnętrza komnat, tworząc Apartamenty: Wielki i Królewski.
W czasie zaborów (XIX w.) znaczna część zbiorów ostatniego króla znalazła się w Rosji. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości część dzieł sztuki powróciła na dawne miejsce.
We wrześniu 1939 r. Zamek został zbombardowany, jednak muzealnicy, pod kierunkiem prof. Stanisława Lorentza, zdołali uratować niektóre elementy wystroju wnętrz i dzieła sztuki.
We wrześniu 1944 r. Zamek został wysadzony przez wojska niemieckie.
W latach 1945–1970 władze komunistyczne zwlekały z odbudową; decyzję podjęto dopiero w 1971 r. Fundusze na odbudowę do 1980 r. zawdzięczano wyłącznie ofiarności społecznej.
W 1984 r. udostępniono zwiedzającym zrekonstruowane wnętrza.
Od 1995 r. do 2009 r. trwał remont Arkad Kubickiego – nowej przestrzeni kulturalnej na mapie Warszawy.
Finalizacja prac renowacyjnych: w 2011 r. – w pałacu Pod Blachą, w 2013 – nad przywróceniem elewacji wschodniej do wyglądu znanego z obrazów Canaletta, w 2015 – dotyczących oddania Ogrodu Górnego, w 2019 – dotyczących oddania Ogrodu Dolnego oznacza zakończenie restytucji kompleksu zamkowego.
Po przeczytaniu informacji kliknij w link i przenieśmy się do Zamku Królewskiego w Warszawie.
https://www.youtube.com/watch?v=XyH4KjWuPxo
Zadanie 4
Temat: Trening Kulinarny - Pączki (Tłusty Czwartek)
Cele:
- Nabycie/ wzrost umiejętności w zakresie technik i organizacji przy pieczeniu pączków
- Koordynacja wzrokowo- ruchowa
- Usprawnianie motoryki małej poprzez ugniatanie
- Kształtowanie prawidłowych zasad BHP
UWAGA: Rodzic/ opiekun czyta i weryfikuje prace.
Dzisiaj to jest 11.02 przypada Tłusty czwartek to ulubiony dzień wszystkich łasuchów jedzących pączki i faworki. Pamiętajmy, że tego dnia diety nie obowiązują i spokojnie można sobie pozwolić na kilka słodkich wypieków.
W czasach pogańskich tłusty czwartek związany był z pożegnaniem zimy i świętowaniem nadejścia wiosny. Dziś wyznacza on w kalendarzu chrześcijańskim ostatni tydzień przed wielkim postem, kiedy wierni mogą dowolnie się objadać, choć kojarzy się przede wszystkim z objadaniem słodkościami. Przed cukierniami ustawiają się długie kolejki. Na statystycznego Polaka przypada w ten dzień 2,5 pączka.
Tłusty czwartek w przeszłości
Rzymianie nazywali go po prostu tłustym dniem. Pączki pieczono z ciasta chlebowego, a w środku zamiast słodkich konfitur umieszczano skwarki. W takiej postaci smażono je na blasze lub głębokim tłuszczu, najczęściej smalcu. Początkowo do ich wypieku nie używano drożdży, co sprawiało że wypieki były twardsze niż dzisiaj.
Od XVII wieku zaczęto jeść pączki w wersji słodkiej, które w środku miały migdał lub orzech. Kto go znałazł - mógł wziąć to za dobrą wróżbę.
Przed przystąpieniem do pracy pamiętaj:
- przygotuj potrzebne składniki według przepisu;
-przygotuj miejsce pracy;
- o bezpieczeństwie w czasie pracy;
- o higienie- często myj ręce;
Pączki domowe – prosty przepis:
Składniki:
500 g mąki,
1/4 l mleka 3,2%,
50 g drożdży,
szczypta soli,
4 żółtka,
1 jajko,
70 g cukru,
1 łyżka cukru waniliowego,
45 g masła,
2 łyżki wódki, spirytusu lub rumu,
1 litr oleju do smażenia,
cukier puder do smaku,
marmolada.
Wykonanie:
Mąkę przesiać przez sitko, dodać szczyptę soli.
Podgrzać mleko, by rozpuścić w nim drożdże i pozostawić je na mniej więcej 10 minut, by podrosły.
Do przesianej mąki należy dodać podrośnięte drożdże, roztrzepane jajko z żółtkami, cukrem oraz cukrem waniliowym.
Potem należy zmiksować masę na gładkie, elastyczne ciasto. W trakcie jego wyrabiania dodać stopione masło oraz wódkę lub spirytus. Ciasto najlepiej zostawić w ciemniejszym miejscu, przykryte ściereczką na ok. 1 godzinę.
Po upływie godziny, podrośnięte ciasto trzeba wyrobić ponownie na stolnicy bądź blacie wysypanym mąką.
Wyrośnięte ciasto rozwałkować na prostokąt, pokroić na kwadraty luk okręgi, na które nakładać należy po łyżeczce twardej marmolady. Gotowy kawałek ciasta wypełniony marmoladą, trzeba uformować w kulki. Ulepione pączki pozostawić na desce obsypanej mąką, przykryć ściereczką i zostawić do wyrośnięcia na około 20 minut.
Olej trzeba rozgrzać w odpowiednio wysokim garnku i wrzucić na niego kawałek ciasta. Jeśli opada na dno, oznacza to, że tłuszcz jeszcze jest za zimny. Gdy utrzyma się na powierzchni, a ciasto nabierze brązowego koloru, oznacza że jest gotowy.
Pączki powinny być usmażone na złoto-brązowy kolor, smażone po 2-2,5 minuty z każdej strony. Gotowe pączki najlepiej przełożyć na blachę wyłożoną ręcznikiem papierowym, tak by mógł w niego wsiąknąć nadmiar tłuszczu.
Gotowe pączki można posypać cukrem pudrem.
Zadanie 5
Temat: Muzykoterapia - muzyka relaksacyjna
Cele:
- Przeciwdziałanie nudzie, relaksacja;
- Zmiana nastroju;
- Redukcja stresu i zmiana nastroju;
Po całym tygodniu pracy zrelaksujcie się słuchając muzyki.
Kliknij w poniższy link.
https://www.youtube.com/watch?v=-6xX3kNxxXE