W zdrowym ciele zdrowy duch!
Zachęcamy do wykonania AACowej, zdrowej sałatki - w sam raz na drugie śniadanie, dodatek do obiadu.
Aby zobaczyć większe zdjęcia najedź kursorem na zdjęcie, a następnie naciśnij raz lewy przycisk myszki
{gallery}sds/praca_zdalna/1r/1{/gallery}
PRZEPISY NA MASY PLASTYCZNE I NIE TYLKO
Czasami każdy z nas ma ochotę stworzyć coś magicznego i niezwykłego. Proponujemy doświadczenia,
które są proste i możemy je wykonać z produktów, które są w zasięgu ręki.
Życzymy miłej i owocnej zabawy.
Zaczynamy od wulkanu…
WULKAN
- wysokie naczynie
-2 szklanki wody
-pół szklanki octu
-3 łyżki sody oczyszczonej
Do naczynia wlewamy wodę z octem. Następnie wsypujemy sodę oczyszczoną i obserwujemy co się dzieję.
Dla lepszego efektu możemy do naczynia wsypać skrawki folii aluminiowej. Pod wpływem octu i sody, woda zacznie wirować w naczyniu.
JADALNE FARBY
- jogurt naturalny
- barwniki spożywcze
Jogurt mieszamy z odpowiednim barwnikiem spożywczym i mamy gotową bezpieczną farbę.
MALOWANIE NA MLEKU
- mleko
- barwnik spożywczy
- słomka do napojów
- płyn do naczyń
Mleko wlewamy na tackę o wysokich brzegach lub na inne naczynie.
Dodajemy parę kropel płynu do naczyń, mieszamy. Następnie wkrapiamy kroplę barwnika spożywczego.
Za pomocą słomki do napojów kreślimy w mleku znaki grafomotoryczne.
PIASKOWA MASA DO LEPIENIA
- 2 szklanki mąki ziemniaczanej
- 2 szklanki czystego, przesianego piasku
- 1 szklanka wody
Piasek wsypać do garnka zalać wodą. Postawić na ogniu i podgrzewać cały czas mieszając. Dodać mąkę ziemniaczaną.
Całość mieszać, aż powstanie jednolita masa . Następnie zdjąć z ognia i ostudzić. Do wystudzonej masy można dodać ulubiony kolor farby lub kakao.
ŚNIEG
- mąka ziemniaczana
- balsam lub mydło w płynie
Mąkę ziemniaczaną łączymy z balsamem lub mydłem w płynie. Powstanie ciekawa w dotyku faktura.
GLUTEK
- mąka ziemniaczana
- woda
Składniki łączymy ze sobą, aż powstanie lejąca masa.
MASA MYDLANA
- kostka mydła
- ciepła woda
- 2 łyżki mąki ziemniaczanej
- kolorowe farby
Mydło trzemy na tarce. Dodajemy odrobinę gorącej wody. Całość mieszamy mikserem, aż do uzyskania konsystencji balsamu.
Potem dodajemy mąkę ziemniaczaną i miksujemy dalej. Po wymieszaniu można dodać farbę i masa mydlana gotowa.
PIASEK KINETYCZNY
- 4 szklanki czystego, przesianego piasku
- 1 szklanka płynu do naczyń
- 5 łyżek mąki ziemniaczanej
Wszystkie składniki mieszamy ze sobą, aż powstanie jednolita masa. Proporcje składników mogą ulec zmianie , sami musimy regulować ich ilość.
KOLOROWA SÓL
- sól
- kolorowa kreda
- tacki
Na tacki wysypujemy sól, następnie ścieramy kredę, pocierając ją o sól. Sól zabarwi się na taki kolor, jaki ma kreda.
PODRÓŻE CIEKAWSKIEGO
Cele główne tych zajęć z bibliografii to budowanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania, wyzwalanie aktywności ruchowej, kształtowanie wrażliwości zmysłowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, a przede wszystkim wyzwalanie u uczestników twórczości twórczej.
Metody pracy to eksperyment, metoda FELICJI AFFOLTER, uczenie się przez działanie i przeżywanie, elementy sensoplastyki i instruktaż.
Ta propozycja zajęć jest bardzo absorbująca i wymaga wcześniejszego przygotowania niezbędnych materiałów, ale satysfakcja gwarantowana.
Prosimy korzystać przepisów z poprzedniego zadania na ŚNIEG, WULKAN, PIASEK , MALOWANIE NA MLEKU
Środki dydaktyczne to mąka ziemniaczana, balsam do ciała lub mydło w płynie, ocet, kolorowe barwniki spożywcze, woda, miski, plandeka, ręczniki papierowe,
Plastikowa butelka z wodą , kartonowe pudło, soda oczyszczona, balon wypełniony piaskiem, mleko, słomki, płyn do naczyń.
Zapoznanie z tekstem:
Był sobie raz Pan Ciekawski, który zwiedzał różne kraje.
W swych wędrówkach widział wiele, poznał obce mu zwyczaje.
Pływał, latał, jeździł, chodził. Wręcz wszystkiego był ciekawy.
Bywał tam, gdzie nikt nie zdołał, no bo przecież był-CIEKAWY.
Co zobaczył, zapisywał albo kazał brać ze sobą.
Bo Ciekawski, moi mili, był bardzo uczoną osobą.
Podróżował z pomocnikiem, on to wszystko zbierał.
Chował do koszyka i tak podróż im minęła.
Jesteście pewnie ciekawi, co tam się znajduje?
Jakie kraje zobaczyli, co dziwnego zobaczyli?
Dobrze, powiem Wam, lecz cicho sza.
O nim będziemy wiedzieć tylko Ty i ja.
W pierwszą podróż Pan Ciekawski wybrał się na Antarktydę.
Jest tam bardzo, bardzo zimno, dużo lodu, a śniegu tyyyle.
( pokazujemy ile)
I ten śnieg, nasz podróżnik zabrał ze sobą .
- Pomocniku, podaj śnieg- no szybciej, szybciej proszę.
( butelka z wodą )
Ale co to, gdzie ten śnieg-tu jest tylko woda
O nie rozpuścił się jaka szkoda.
Lecz nic straconego , śnieg to prosta sprawa
I za chwilę w śnieżnej krainie będzie super zabawa.
(robimy śnieg, lepimy kule, przesypujemy między palcami, chodzimy po nim gołymi stopami)
To nie koniec tych atrakcji, bo w koszyku skarbów wiele.
Co tam mamy pomocniku?- o nie coś się tu leje.
Coś jakby się rozpuściło, jakie śliskie fuu, ohyda…
(robimy gluta- uczestnikom miski i potrzebne materiały mieszamy wszystko rękami i pozwalamy na swobodną zabawę,
rozciąganie, przelewanie pomiędzy palcami)
Nic się tam nie rozpuściło, to śluz wielkiego wieloryba.
Bo Ciekawski podróżował po głębokim oceanie,
No i trafił na wieloryba, miał z nim bliskie spotkanie.
- Proszę Pana coś tu śmierdzi-woła pomocnik.
- Ale bzdury opowiadasz, a następnym razem,
To uprzedzaj- taka moja skromna rada.
- Ale, to nie to, to śmierdzi z tego kosza.
To ta góra, czy coś takiego?
- To nie GÓRA, a to WULKAN- mój drogi kolego.
W swych wędrówkach Ciekawski trafił na wyspę.
Tam ze snu wzbudził się wulkan i pluł lawą na wszystkie strony.
(robienie wulkanu - bierzemy plastikową butelkę ze ściętą górą, wlewamy wodę i ocet i dosypujemy sodą oczyszczoną- po eksperymencie pytamy o wrażenia)
Lecz spokojnie, ten wulkan nie był groźny wcale,
Jak plunął, to zasypiał, a lawa - ją to gdzieś wywiało?
A tak przy okazji. Czy wiecie, gdzie jednocześnie wieje i słońce mocno grzeje?
Nasz Ciekawski to odkrył - w Afryce, na pustyni,
Tam skarb jest jeden-złoty, miły piasek.
- Czy mamy go tam, w tym koszyku?
- Owszem jest , mam go tutaj, zamknięty, w tym baloniku.
( pokazujemy balon z piskiem, uczestnicy mogą nim podrzucać, bawić się nim)
Jest go za mało do zrobienia zamku z piasku.
Wiem, zrobimy go więcej, tak by i starczyło na babkę z piasku.
( uczestnicy znajdują w koszyku materiały potrzebne do zrobienia piasku,
Materiały łączymy ze sobą , potem zabawa w piasku z wykorzystaniem foremek)
- Coś nam tu jeszcze zostało?- mówi pomocnik
Ten skarb jest najważniejszy.
Na nim malujesz obrazy, a każdy jest piękniejszy.
(wylewamy mleko na tacki, dodajemy płyn do naczyń i kolorowe barwniki,
Uczestnicy wpuszczają je do mleka , mieszają słomkami,
Obserwują jak na mleku tworzą się kolorowe palmy.)
To już koniec skarbów i przygoda zakończona ,
Lecz może już niedługo odkryjecie coś sami
I przygoda zostanie wznowiona.
Zapewne po tych zajęciach trzeba posprzątać…
Życzymy miłych wrażeń po zajęciach i zapraszamy na kolejne .
Równoważenie pozytywnego nastawienia dla uczestników, opiekunów i terapeutów.
Wykonuj wszystko po kolei zgodnie z instrukcją słuchanego tekstu.
Po ćwiczeniu podziel się z nami swoimi odczuciami
czarodziejskie motyle - równoważenie pozytywnego nastawienia alternatywne - YouTube
KOLOROWE DŁONIE I STOPY
Wszyscy wiemy, że radość to jedna z najstarszych metod leczenia i pozbywania się silnego napięcia mięśniowego, dlatego ta metoda terapeutyczna może być stosowana w każdym wieku do przywrócenia dobrego samopoczucia, zrelaksowania się i rozluźnienia.
Proponowane zajęcia, mające zarówno działanie relaksujące, jak i terapeutyczne. Jest to zabawa stopami i dłońmi, która ma na celu ubarwienia naszej codzienności.
Potrzebujemy : farby akrylowe, pędzelek, kolorowe kartki, nożyczki, a także duży karton, płatki kosmetyczne i klej.
Ćwiczenie 1
Na kolorowych arkuszach papieru odciskamy pomalowane kolorową farbą stopy. Dzieło możemy dokończyć domalowując gałązki
i powstanie „ stopowy kwiatek”.
Ćwiczenie 2
Z kolorowych kartek papieru wycinamy paluszki i wycinamy je, układamy je kolorami wg palców u dłoni.
Ćwiczenie 3
Z kartonu wycinamy dłonie i nacinamy od dołu i od góry po czym wsuwamy w siebie i powstaje drzewo, które możemy oblepić płatkami śniegu ,czyli płatkami kosmetycznymi.
Ćwiczenie 4
Wycinamy odrysowane dłonie i naklejamy na kolorowy papier tworząc skrzydła motyla, jako główkę możemy użyć zdjęcia.