Ćwiczenia i zabawy stymulujące zmysł słuchu
- Zabawa w rozpoznawanie wytwarzanych dźwięków (szmerów) - najpierw
z pomocą wzroku, później słuchowo
Sposób realizacji:
- uderzanie łyżką w szklankę
- uderzanie pałeczką w szybkę
- uderzanie w drewno
- stukanie w meble
- uderzanie np. piłki (odbijanie piłki)
- uderzanie klockami o siebie
- klaskanie
- darcie papieru
- gniecenie papieru
- lanie wody
- rozpoznawanie przedmiotów ukrytych w pudełku
- rozpoznawanie głosu i źródła dźwięku (miejsca; odległości: blisko, daleko; ilości dźwięków - dużo, mało; np. szukanie ukrytych przedmiotów: zegarka, radia, melodyjki);
- rozpoznawanie osób po głosie (z najbliższego otoczenia) - zgadnij, kto mówi.
Podopieczny ma za zadanie wskazać przedmiot, który identyfikuje ze słyszanym dźwiękiem, rozpoznaje osoby po głosie. W przypadku gdy, podopieczny nie jest w stanie sam dokonywać próby wskazywania przedmiotu i zidentyfikować go ze słyszanym dźwiękiem, wtedy opiekun/rodzic wykonuje kolejno następujące czynności: demonstruje przed podopiecznym czynność (np. klaskanie czy uderzanie klockami o siebie), nazywając daną czynność. Następnie powtarza daną czynność, wykonując ją tak, by dziecko jej nie widziało, po czym rodzic zadaje pytanie: "Co słyszysz?", po czym wykonując tę czynność 3 razy, rodzic odpowiada np.: "Klaskanie", "Uderzanie klockami". Następnie rodzic wykonuje ćwiczenie rączkami dziecka, nazywając konkretną czynność. Zabawa ta stymuluje słuch dziecka, rozwija koordynację wzrokowo - ruchową i mowę.
- Zabawa w prezentację obrazka połączonego z dźwiękiem
Sposób realizacji: Prezentujemy parę obrazków (kot, pies). Obrazek eksponujemy na wysokości oczu dziecka, w taki sposób, aby widziało ono naszą twarz. Następnie prezentujemy dźwięk z płyty, z mp3 lub z Internetu, np. Youtoube (szczekanie, miauczenie) i kierujemy uwagę dziecka na nasze usta wymawiając jednocześnie nazwę prezentowanego desygnatu (przedmiotu). Ćwiczenie te pozwala rozwijać percepcję wzrokowo - słuchową i wpływa na rozwój rozumienia mowy biernej.
- Zabawa w poszukiwanie źródła dźwięku
Sposób realizacji: Ukrywamy w pokoju przedmiot wydający dźwięk (budzik, grającą zabawkę). Pytamy dziecko "Skąd dochodzi dźwięk?", "Gdzie słyszysz dźwięk?" Dziecko szuka źródła dźwięku. Za każdą udaną próbę nagradzamy dziecko pochwałą. Jeśli dziecko nie wykazuje samo inicjatywy w poszukiwaniu źródła dźwięku, chwytamy dziecko za rączkę i wspólnie z Nim poszukujemy ukrytego przedmiotu, który wydaje dźwięk. Przedmiot wydający dźwięk można również ukryć w inne miejsce, np. w pojemniku z fasolą, kaszą... Ćwiczenie te wpływa na wydłużenie czasu pracy oraz rozwijanie percepcji
słuchowo - wzrokowej.
Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych
- wykonuj ćwiczenia przed lustrem, masz wtedy lepszą kontrolę swoich ruchów,
- ćwicz codziennie, systematycznie, nie spiesząc się,
- każde zadanie wykonuj starannie,
- wybieraj te ćwiczenia z każdej grupy, które są dla ciebie najłatwiejsze, stopniowo przechodź do trudniejszych,
- ćwicz wielokrotnie w ciągu dnia, wykonując po kilka ćwiczeń.
Ćwiczenia języka
- Wysuń język z jamy ustnej w linii prostej do przodu- język wąski i język szeroki.
- Ułóż język na dolnej wardze- język szeroki, boki dotykają kącików ust.
- Ułóż język na dnie jamy ustnej – czubek języka przylega do wewnętrznej powierzchni zębów dolnych.
- „ Umyj” czubkiem języka wewnętrzną powierzchnię zębów dolnych.
- „ Policz „ czubkiem języka zęby dolne- język dotyka powierzchni wewnętrznej każdego zęba.
- Wypchnij językiem dolne zęby.
- Ułóż język w rynienkę- język wysunięty.
Ćwiczenia szczęki dolnej
- Opuść i unieś szczękę dolną.
- Przesuń szczękę dolną w płaszczyźnie poziomej- w prawo i w lewo.
- Przy rozchylonych wargach , wysuń i cofnij dolną szczękę.
Ćwiczenia warg
- Nałóż wargę górną na dolną i odwrotnie.
- Ściągnij wargi – jak przy wymowie głoski –u- następnie rozciągnij je – jak przy wymowie – i -.
- Rozciągnij usta jak przy uśmiechu, utrzymaj tę pozycję przez chwilę .
- Przy złączonych zębach , cofaj na przemian prawy i lewy kącik ust.
- Otwórz i zamknij usta- kąciki ust cofnięte , wargi przylegają do zębów.
Ćwiczenia oddechowe
( Podczas wykonywania ćwiczeń usta ułóż jak przy uśmiechu).
- Przy nałożonej wardze górnej na wargę dolną, mocno dmuchnij na brodę.
- Ułóż na dolnej wardze szeroki język , lekko wysuń do przodu i dmuchnij przez jego środek.
Odgadnij i wpisz rozwiązania zagadek, wykorzystując podane litery.
Na grządce posiana, Myszka lubi bardzo
Zielona zrywana, ty lubisz go też
Przez ludzi, zajączki chętnie zjadana. Choć dziurek ma wiele,
Ł a s t a a ze smakiem go zjesz.
e s r
Choć drzew w nim dużo, Ma wąsy długie, choć jest rybą.
To nie jest lasem. Łowi go chętnie na wędkę rybak.
Zrywasz w nim jabłka s m u
I gruszki czasem.
a s d
Latem schowane odpoczywają. Piękna , płochliwa w lesie przebywa.
Zimą po wesoło po śniegu z górki zjeżdżają. Smukłe ma nóżki , na s się nazywa.
k i n a s n a r s a
Kiedy biegasz cały dzień, Jaki ptak woła:
Wieczorem cię zmorzy …….. „ Hu, hu” po lesie,
n e s aż echo niesie ?
w s a o
W każdym z podanych wyrazów ukrył się inny. Znajdź go , podkreśl i przeczytaj.
Osad
kosa basen ananasy
Losy deser piosenka
Karty Pracy
Figury geometryczne | POBIERZ I WYDRUKUJ! |
Kolorowanki numeryczne | POBIERZ I WYDRUKUJ! |
Kolorowanki | POBIERZ I WYDRUKUJ! |
Zadanie
Równoważenie pozytywnego nastawienia dla uczestników, opiekunów i terapeutów.
Wykonuj wszystko po kolei zgodnie z instrukcją słuchanego tekstu.
Po ćwiczeniu podziel się z nami swoimi odczuciami
>>>powrót do menu praca zdalna<<<