Zajęcia nr 1
Temat: Biblioterapia – Zachowania agresywne.
Cele:
-Zwiększanie umiejętności kontrolowania własnego zachowania.
-Kształtowanie umiejętności wyrażania własnych emocji.
-Rozwijanie wiedzy na temat zachowań agresywnych.
- Proszę wspólnie z opiekunem/osobami z najbliższego otoczenia przeczytać informację o agresji.
- Agresję definiujemy jako zachowanie, które wyrządza krzywdę fizyczną lub psychiczną innym osobom, bądź samemu sobie. Do agresji może popycha złość, frustracja czy lęk. Są także sytuacje, kiedy człowiek zadaje cierpienie sobie np. poprzez samookaleczenia. Ten rodzaj agresji to samoagresja.
- Proszę wspólnie z opiekunem/osobami z najbliższego otoczenia porozmawiać o zachowaniach agresywnych. Odpowiedz na pytanie: Co to jest złość?
- Proszę wspólnie z opiekunem/osobami z najbliższego otoczenia przeczytać fragment opowiadania.
Był sobie chłopiec o imieniu Franek. Często źle się zachowywał, dużo złościł. Jego ojciec dał mu woreczek gwoździ i poprosił wbijać po jednym w płot okalający ich ogród, za każdym razem, kiedy chłopiec stracił cierpliwość i się z kimś pokłócił. Pierwszego dnia wbił w płot 15 gwoździ. W następnych tygodniach nauczył się panować nad sobą i liczba wbijanych gwoździ malała.
Pewnego dnia stwierdził, że łatwiej jest panować nad sobą niż wbijać gwoździe. Nadszedł dzień, w którym Franek nie wbił w płot żadnego gwoździa. Poszedł do ojca i powiedział mu o tym. Wtedy ojciec poprosił, aby każdego dnia w którym się nie pokłócił, nie zezłościł wyciągnął jeden gwóźdź z płotu. Mijały dni, aż któregoś dnia chłopiec powiedział ojcu, że wyciągnął z płotu wszystkie gwoździe.
Ojciec zaprowadził syna do płotu i powiedział: - Synu zachowałeś się dobrze. Proszę spójrz ile w płocie jest dziur. Płot nigdy już nie będzie taki jak dawniej. Kiedy się z kimś kłócisz i mówisz mu coś brzydkiego, zostawiasz w nim ranę, jak gwóźdź w płocie. Będziesz wiele razy przepraszał, ale rana pozostanie. Rana słowna boli tak samo jak fizyczna.
Proszę wspólnie z opiekunem lub osobami z najbliższego otoczenia o wykonanie pracy. Przygotuj dwa arkusze papieru i na każdej obrysuj własną dłoń. Na palcach zapisz co Cię złości. Na jednej ,,U innych złości mnie…” Na drugiej ,, Innych złoszczę, gdy…”
Następnie odczytaj to głośno i porozmawiaj o ty co przeczytałeś. Może wspólnie wymyślicie dla siebie sposób rozładowywania emocji.
fragment opowiadania | POBIERZ I WYDRUKUJ! |
Zajęcia nr 2
Temat: Trening autogenny Schulza – VIII tydzień.
Cele:
- Kształtowanie umiejętności relaksacyjnych.
- Kształtowanie umiejętności sterowania własnym organizmem.
- Niwelowanie napięć mięśniowych, nerwowych.
- Uzyskiwanie psychicznego i fizycznego odprężenia.
- Kolejny tydzień z treningiem autogennym Schulza.
- Pamiętaj, że ćwiczenia należy powtarzać przez 12 tygodni.
- Wystarczy wygospodarować wciągu dnia 30 minut.
W tym tygodniu w dalszym ciągu praktykujemy: ,,Kontrola oddechu”.
Trening Autogenny Shultza w wykonaniu Rafała Seremeta - YouTube
Zajęcia nr 3
Temat: Zdobnictwo i dekoratorstwo – ozdobny wazon. Część 1. Prezent z okazji Dnia Babci i Dziadka.
Cele:
- Rozbudzanie kreatywności.
- Wzmacnianie motoryki małej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Kształtowanie umiejętności utrzymywania kontaktów z najbliższymi oraz pamiętania o nich.
Przygotuj:
słoik, wstążki, kokardki, sznurek, papier ozdobny, kawałki materiałów, taśmę dwustronną, klej, nożyczki, ozdobne elementy dekoracyjne itp.
Obejrzyj film instruktażowy. Wykorzystaj pomysły.
Zajęcia nr 4
Temat: Zdobnictwo i dekoratorstwo – papierowe kwiaty. Część 2. Prezent z okazji Dnia Babci i Dziadka.
Cele:
- Rozbudzanie kreatywności.
- Wzmacnianie motoryki małej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej.
- Kształtowanie umiejętności utrzymywania kontaktów z najbliższymi oraz pamiętania o nich.
Przygotuj: kolorowe kartki papieru technicznego, nożyczki, klej, patyki,
- Obejrzyj film instruktażowy. Wykorzystaj pomysły.
Włóż kwiaty do wazonu i prezent gotowy.
Kwiatek z papieru cz 3 prosty i ładny bez drutu. Paper flower DIY - YouTube
Zajęcia nr 5
Temat: Filmoterapia – Oglądanie filmu
Cele:
- Rozwój zainteresowań;
- Przeciwdziałanie nudzie;
- Kształtowanie umiejętności wyrażania własnego zdania;
- Rozwijanie wrażliwości emocjonalnej;
Obejrzyj film pt. ,,Benji”(czytaj: bendżi), porozmawiaj o bohaterach i opowiedz co podobało Ci się najbardziej.
---naciśnij link--->>> https://www.cda.pl/video/2082330bd <<<---naciśnij link---