Biwak w Swornegaciach 2013

W dniach 17-21 czerwca 2013 roku 11-osobowa grupa uczestników ŚDS wraz z 4-osobową kadrą przebywała na biwaku w miejscowości Swornegacie.

Po przyjeździe do Ośrodka Wczasowego „Psia Góra” uczestnicy i instruktorzy zostali zakwaterowani w czterech domkach.
Po rozpakowaniu wszystkich bagaży wyruszyliśmy zwiedzać teren ośrodka, a następnie udaliśmy się na obiad. Po posiłku i krótkim odpoczynku cała grupa wyruszyła na otrzęsiny, które odbyły się na pobliskiej plaży. Biwakowicze złożyli uroczystą przysięgę i przeszli przez tor przeszkód. Na końcu toru czekał na wszystkich król mórz i oceanów – Neptun, z którym na zakończenie otrzęsin, można było zrobić pamiątkowe zdjęcie. Po powrocie poszliśmy na kolację, a potem wszyscy razem urządziliśmy małą wycieczkę po terenie ośrodka.

18 czerwca po śniadaniu wybraliśmy się z grupą nad jezioro, gdzie rozłożyliśmy koce
i korzystaliśmy z uroków tego pięknego miejsca, m.in. opalając się, mocząc stopy w jeziorze, czy zwyczajnie odpoczywając i obserwując przyrodę. Po obiedzie kilku uczestników z naszej grupy udało się na wycieczkę wokół ośrodka na Nordic Walking z grupą WTZ1. Wieczorem po kolacji miało miejsce pieczenie kiełbasek i wspólne śpiewanie przy ognisku. 19 czerwca po śniadaniu wszyscy wybraliśmy się do centrum Swornegaci na zapiekankę, gdzie zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcia. Po powrocie do ośrodka, poszyliśmy z grupą nad jezioro popływać rowerkami wodnymi. Po kolacji udaliśmy się na wycieczkę jachtem po jeziorze, gdzie mogliśmy obserwować i zatrzymać w klatce obiektywu otaczający nas krajobraz.
20 czerwca po śniadaniu wyruszyliśmy do centrum Swornegaci zwiedzić zabytkowy dom regionalnej twórczości artystycznej, gdzie mogliśmy zakupić unikalne pamiątki. W ostatni biwakowy wieczór wszyscy spotkaliśmy się na dyskotece, gdzie bawiliśmy się przy muzyce disco, braliśmy udział w zabawie balonowej i w innych konkursach. Z niechęcią rozchodziliśmy się na zasłużony odpoczynek. 21czerwca, ostatniego dnia naszego biwaku, szykowaliśmy się do powrotu, pakując się i sprzątając w domkach. Po śniadaniu zapakowaliśmy się do autokaru i ruszyliśmy do Koszalina.

Celem wyjazdu na biwak była przede wszystkim integracja poprzez wspólne zajęcia sportowe, wycieczki, nawiązywanie nowych znajomości i przyjaźni, przezwyciężaniem nieśmiałości oraz poczuciem bezpieczeństwa. Podczas codziennych czynności uczestnicy
w ramach samoobsługi przygotowywali sobie odzież na dzień następny, robili porządki
w miejscu zamieszkania, samodzielnie radzili sobie z czynnościami higieny osobistej, wykonywali drobne przepierki bielizny osobistej, sporządzali listę zakupów, dokonywali samodzielnie zakupów w pobliskim sklepie.