Wizyta dzieci ze Szkoły Podstawowej w Rosnowie 2013

W dniu 16.01 2013 roku przyjechali do naszego ośrodka uczniowie klasy III ze Szkoły Podstawowej w Rosnowie. Spotkanie odbyło się z inicjatywy Pani Dyrektor z Rosnowa. Harmonogram wizyty i sprawy organizacyjne zostały ustalone podczas rozmowy telefonicznej pomiędzy organizatorem spotkania, rehabilitantem Małgorzatą Kramarz, a wychowawczynią klasy III, Panią Beatą Banaszak. Spotkanie się dzieci z obu placówek i ich wzajemne poznanie, miało sprzyjać integracji środowiska niepełnosprawnych intelektualnie i ruchowo wychowanków ośrodka, z dziećmi w normie rozwojowej. Wspólna zabawa i udział w codziennych zajęciach edukacyjnych w naszym ośrodku były ku temu znakomitą okazją. Pierwsza część trzecioklasistów, w grupie dziesięcioosobowej, wzięła udział w zajęciach Metodą Veroniki Sherborne na sali gimnastycznej. Razem z chłopcami z I etapu edukacyjnego i z grupy przedszkolnej z autyzmem, uczniowie bawili się wyśmienicie.


Wykonywali zaproponowane przez prowadzącą ćwiczenia Małgorzatę Pilarską zadania, naśladowali kolegów z pary, współdziałali ze sobą. Po rozgrzewce i igraszkach na sali, uczniowie w małych grupkach uczestniczyli w cyklicznych, codziennych zajęciach dla podopiecznych OREW. Trzyosobowa grupa rozwiązywała zadania przyrodniczo-matematyczne, opisywała pogodę, odczytywała dane z kalendarza. Dwie mniejsze grupy odwiedziły salę do zajęć z integracji sensorycznej. Uczniowie mieli okazję pohuśtać się na sprzęcie podwieszanym do stymulacji przedsionkowej i zrelaksować w hamaku. Mogli przejść po torze przeszkód złożonym z tunelu, ścieżki fakturowej i elementów do ćwiczeń równowagi. Spróbowały stymulacji dotykowej różnymi masami plastycznymi a także rozpoznawały zapachy olejków, ziół i przypraw.


Czworo uczniów odwiedziło grupę przedszkolną i wzięło udział w zajęciach „Poranny krąg”, prowadzonych przez Edytę Błędkowską, podczas których nawiązały się pierwsze przyjacielskie kontakty. Druga dziesięcioosobowa grupa wzięła udział w zabawie muzyczno - ruchowej, pt. „Kosmos”. Pod kierunkiem nauczyciela Elżbiety Berlińskiej-Bohdan, razem z wychowankami OREW-u, uczniowie naśladowali ruchy kosmonautów w stanie nieważkości. Wyobrażali sobie, że kierują statkiem kosmicznym i chodzą po powierzchni księżyca w skafandrach. Wykorzystując instrumenty perkusyjne, cymbałki i dzwonki, utworzyli orkiestrę i współdziałali z dyrygentem podczas zabawy muzycznej wg. Metody Carla Orffa. Po aktywnych zajęciach przyszła pora na prace plastyczne, w czasie których uczennice trzeciej klasy, pomagały chłopcom z grup edukacyjnych, pod kierunkiem Arlety Brechun, przygotowywać walentynkowe serduszka.


Dwie mniejsze grupy wzięły udział w zajęciach dla grup rewalidacyjnych, podczas których uczniowie obserwowali reakcje podopiecznych OREW-u na różne rodzaje stymulacji, próbowali razem z nimi śniegu i ugniatali kulki z waty. Uczestnicząc w zajęciach z terapii polisensorycznej, czteroosobowa grupa uczniów, razem z wychowawcą, mogła się przekonać, że zupełnie inaczej rozpoznawany jest smak i zapach jabłka, mandarynki i marchewki, jeżeli mamy zasłonięte oczy i nie widzimy, czego próbujemy. Podczas zajęć w zespołach rewalidacyjnych, nauczycielki OREW, Monika Pokrop i Beata Misiuk, odpowiadały na wiele pytań zaciekawionych uczniów trzeciej klasy. Tłumaczyły, w jaki sposób poznają świat niepełnosprawne dzieci i młodzież i jakie mają problemy w codziennym życiu. Początkowa niepewność uczniów i pewne zakłopotanie, ustąpiły miejsca żywemu zainteresowaniu i sympatii dla niepełnosprawnych koleżanek i kolegów. W końcowej części wizyty wszyscy uczniowie spotkali się jeszcze raz z podopiecznymi OREW na sali gimnastycznej podczas zabaw ruchowych.



Rehabilitanci z OREW-u, przygotowali dla dzieci sprzęt do ćwiczeń ruchowych, który na co dzień wykorzystują w pracy z wychowankami. Każdy mógł spróbować skoków i salt na dużej trampolinie, przesunąć całe ciało przez maglownicę i przejść po ławeczce szwedzkiej z woreczkiem na głowie. Dzieci przekonały się, że wcale nie tak łatwo jest jeździć na kordonce i chodzić po kamieniach z gumy i na plastikowych szczudłach. Żegnając się z nami, uczniowie pytali o możliwość następnego przyjazdu i ponownego, wspólnego spotkania. W podziękowaniu za wspólną zabawę, wręczyli samodzielnie przez siebie wykonane papierowe słoneczka dla każdej grupy i paczki ze słodyczami. Obiecali także napisać list, w którym chcą opowiedzieć o swoich wrażeniach z pobytu w naszym ośrodku. Mamy nadzieję, że uczniowie ze Szkoły Podstawowej z Rosnowa na długo zapamiętają tę wizytę. Chcielibyśmy, aby pozytywne emocje, które jej towarzyszyły przyczyniły się do poprawy tolerancji wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną i aby dały początek nawiązaniu koleżeńskich relacji.


Polecamy:

KLIKNIJ NA BANER I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ


>>>powrót do aktualności<<<